ETOS NAUKOWY

Czy etos naukowy nie składa się z pobożnych życzeń, które niewiele mają wspólnego z naukową praxis, dopuszczającą „nieracjonalność”, byleby w zawoalowanej formie? Czy myślenie teoretyczne nie zawiera również’grubych uproszczeń, przesad­nych generalizacji, zamaskowanych ocen, przesłanek, których je­dynym uzasadnieniem jest panujący consensus ? Czy istotnie jest ono i czy może być obiektywne, to znaczy wolne od czynników pozaintelektualnych i przekonań nie dających się zweryfikować empirycznie? W traktacie epistemologicznym PersonaI Knowledge Pola- nyi’ego zbiegają się osobliwe dwa wątki: utrzymanej w duchu epoki tezie o pluralizmie elementarnych wizji świata towarzyszy gorąca obrona sądów, dla których nie potrafimy podać żadnych racji. Obrony takiej podejmowali się dotychczas rzecznicy jedno­litego „zdrowego rozsądku” całej ludzkości.

Witaj na mojej stronie o dzieciach i relacjach w rodzinie! Znajdziesz tutaj wiele porad zaczerpniętych z życia mojego i moich znajomych . Mam nadzieję, że podoba Ci się taka tematyka. Zapraszam do czytania!